Kunden hadde klare mål: øke salget gjennom flere nettannonser. Løsning? Noe helt annet.
For en stund siden, fikk vi en henvendelse fra et firma som ble kjent med oss gjennom en tidligere kunde. De hadde allerede en digital profil og en pågående reklamekampanje som de ønsket å sette mer fokus på.
Før vi satte i gang, tok vi oss tid til å se nærmere på målene deres, tidligere kampanjer og kundens digitale situasjon. Akkurat til takke for dette fikk vi se hvorfor veien mot målene ikke var nødvendigvis gjennom det vi ble først bedt om.
Forestill deg at du holder en snøball og målet ditt er å klistre fast så mye av de på en vegg ved å kaste - latterlig eksempel, men hold ut. For å få mer snø på veggen, så kan du øke frekvensen av kastene dine, kaste de hardere, prøve deg på en skruball eller teste ut alle andre triksene du har lært deg opp under en snøballkrig, men om veggen er speilglatt så hjelper ingenting. Det var nøyaktig det vi fant ut her. Flere annonser med større budsjett kommer ikke nødvendigvis til å øke konverteringene om våre potensielle kunder ikke har en velfungerende nettside å besøke.
En nettside er ofte en av de første klossene inn i en forbrukers kjøpsprosess, det er der kunden kan lære mer om behovet de har og om vi er det riktige alternativet. For mange er en nettside en av de første hoved inntrykk skapere av selskapet, tjenestene og produktene, så om man ser at besøkstiden er lav uten konverteringer, så blinker det vel noen varsellamper ikke sant?
Slike problemer er ofte usynlige for de som står midt i oppdragene sine og ikke har nok tid i døgnet for å se av slike ting, men det er her vår ekspertise kommer inn. Vi håndterer de digitale utfordringene slik at kundene våre kan fokusere seg på det de gjør best.
Med innsikt inn i hvor ting lå hen og en tommel opp fra kunden, justerte vi planen og satt i gang. Vi designet en helt ny strategi som startet med å styrke den digitale fronten. Vi har brukt en del tid på å analysere konkurrentene og se etter fellestrekkene, så vi kunne designe en heurestikkvennlig opplevelse som samtidig skiller seg ut. Etter å ha utviklet en ny og moderne nettside, optimalisert SEO og skapt en mer fengende brukeropplevelse, begynte vi å jobbe med en ny annonsekampanje. Med data fra en grundig markedsanalyse skapte vi noe som fremhevet de nye funksjonene og traff kundens målgruppe mer presist enn den forrige, men før vi startet den i gang, ønsket vi å se om den nettsiden funket som ønsket.
Etter å ha klikket "publish", begynte vi å se resultatene vi var ute etter.
Det nye nettstedet har økt besøkstiden sin med 12 ganger, seo-optimalisasjonen på de nye nøkkelordene fikk økte posisjonen sin på google til topp 5 og noen få andre til topp 10 og har økt den organiske antallet av besøkere med 40%. NB! SEO ble følget opp og finjustert i noen måneder etter lanseringen.
Den nye reklamekampanjen var skapt med en stram budsjett i tankene, så for å treffe mer presist satset vi på en skreddersydd annonseinnhold som var ment til å treffe nøyaktig der vi ønsket. Det at med den nye presise kampanjen har vi klart å oppnå like resultater for halvparten av det forrige budsjettet - som igjen åpnet opp for større investering for å oppnå større dominansen.